המשחקים שלנו – משחקי חשיבה לכל המשפחה

 

בתור הורים כולנו מכירים בצורך למצוא פעילות מעניינת מהנה ואם ניתן גם מועילה ומפתחת לילדינו בכל הגילאים, ולעיתים גם בצורך למצוא פעילות משפחתית כזו.

הקשיים מוכרים , לילד משעמם, נמאס לו מהמשחקים בבית, הוא הולך לחברים אך מה הוא עושה שם? האם המשחקים שהוא משחק שם שווים משהו?

ככל שהילד מתבגר הוא מוצא לעצמו יותר תעסוקה אך מצד שני זקוק לעניין גדול יותר.

אותה הבעיה קיימת גם בפעילות המשפחתית. מתי בפעם האחרונה ישבתם עם כל או רוב המשפחה ועשיתם משהו משותף שכולם נהנו ממנו? [חוץ משולחן שבת כמובן].

כולנו מכירים את הרעות החולות של הטלוויזיה והמחשב ואין צורך להאריך.

האם חשבתם על משחקי חשיבה וקופסא למיניהם????

כולנו מכירים את המונופול ושבץ נא ואולי את הרמי, ואתם ודאי חושבים: נו באמת, אלו משחקים של ילדים קטנים, לכולנו יש אותם בבית ומזמן נמאס מהם, ובכלל אנחנו המבוגרים כבר מזמן עברנו את הגיל.

תופתעו לשמוע שישנם עשרות משחקים שמעולם לא שמעתם עליהם המיועדים למבוגרים, ומתאימים אף לנוער ולילדים. כן כן למבוגרים! זאת לא טעות דפוס, אלו משחקים יצירתיים ומורכבים הדורשים מחשבה ויש בהם עניין רב לכל הגילאים, המשחקים הם מסוגים שונים: אסטרטגיה מופשטת, חשיבה מתמטית, משחקי מסחר בניה או קרב, ולפעמים אף שילובים שונים.

משחק כזה מלמד ומקנה מיומנויות שונות, מפתח את החשיבה, והינו משחק חברתי הדורש תקשורת ואף שיתוף פעולה בין מספר אנשים, הוא מהנה ומתאים לכל המשפחה מהילד בן ה-8 כולל הנער בן ה-16 ועד אבא אמא ואף הסבא והסבתא שישחקו, יפעילו את הראש וייהנו ביחד עם כולם.

מוחנו הוא אבר בגוף הזקוק לתרגול והפעלה ככל אבר אחר בגופינו.

מחקרים מראים כי על מנת לשמור על מוחנו חד ובריא ולצמצם הידרדרות בתפקודו עלינו לספק למוחנו אתגרים מגוונים של צורות חשיבה שונות.

בשימוש היום יומי הרגיל של מוחנו, המוח כבר לא עובד, הפעילות מתבצעת מתוך שיגרה.

אצל מבוגרים שמפעילים את מוחם בצורות לא שגרתיות של חשיבה כגון משחקים ישנו אחוז נמוך יותר של אלצהיימר ואיבוד זיכרון , הפעלת המוח גם עוזרת למניעת התדרדרות לאלו שכבר סובלים מבעיות.

אנו מציעים לכם דרך מעניינת, מאתגרת, מהנה ונעימה להפעיל את המוח במגוון גדול של צורות חשיבה, תכנון, ארגון, משא ומתן , הערכה, ועוד וכל זאת על ידי משחקים מהנים שפותחו על ידי מומחים.

המשחקים ברמת גימור גבוהה ופותחו  גם עבור מבוגרים, רובם זכו בפרסים בינלאומיים. רבים מהם אינם מוכרים בארץ ומהווים חידוש מרענן ורמה אחרת של משחק ממה שהכרתם עד היום. אך אנו משלבים בפעילות גם משחקים מוכרים.

שלא כמו ברידג' ושח- מט, אין משחקים אלו דורשים לימוד ותרגול ממושך. ניתן ללמוד איך לשחק בתוך כעשר דקות וכמובן להשתפר ממשחק למשחק.

חלק מהמשחקים מיועדים לשני שחקנים [ולפעמים אף ליחיד] וחלקם עד ל6-7 שחקנים, המשחקים הינם גם תחרותיים וגם חברתיים ומאפשרים קשר בין המשתתפים.

זמן המשחק הוא מגוון ונע בין 10-15 דק' למשחק קצר ועד לשעה וחצי –שעתיים למשחקים הארוכים.

המשחקים מספקים הנאה איכותית וחברתית בשילוב הפעלת החשיבה בדרכים מגוונות , המגוון הגדול של המשחקים והסגנונות מבטיח שכל אחד יוכל למצוא משחק המתאים לטעמו וסגנונו האישי.

המשחקים יכולים גם לשמש כגשר בין הגילים ומתאימים לשילוב של מבוגרים נוער וילדים מסביב לאותו משחק למשל ביום פעילות לסבים וסבתות  וילדיהם ונכדיהם.

ברשותנו מאגר של למעלה מ 600 משחקים שונים. צברנו ניסיון רב בהפעלת המשחקים לקהל מגוון מבחינת גילאים ותחומי ענין.

מי אנחנו?

מוח – משחקים וחושבים הוקמה על ידי בנימין זלצמן וערן סונדרפן על מנת להקנות מיומנויות למידה, חשיבה, התמצאות במרחב ועוד על ידי משחקי לוח.

בנימין זלצמן, בעל תעודת הוראה, יוזם ואחראי על בניית שיטת ההדרכה ועל צוותי ההדרכה. מעביר חוגים ופעילויות לילדים, נוער ומבוגרים משנת תשס"ד.

ערן סונדרפן, מנתח משחקים, עוסק בתרגום חוקי משחקים וכתיבת ביקורות באינטרנט. מדריך ומנחה חוגי מיניאטורות ומשחקי חשיבה ופעילויות לנוער ומבוגרים.

על המשחקים:

ברשותנו מאגר גדול של משחקי חשיבה. משחקים אלו מיובאים מחו"ל, ברובם, ועל כן אינם מוכרים כמעט בארץ. למעט משחקים בודדים, המשחקים אינם תלויי שפה, כלומר אין צורך בידיעת אנגלית, או שפה זרה אחרת על מנת לשחק בהם, המשחקים הינם משחקים יקרים ומושקעים הן בתוכן והן בצורה.רבים מהם זכו בפרסים בינלאומיים וכולם ברמת גימור גבוהה.

למה כדאי לשחק?

במהלך המשחק נחשפים השחקנים למגוון גדול של מיומנויות, אשר נרכשות בדרך אגב, בלי לפגוע בהנאת השחקנים, וכך בין השורות השחקנים מתמקצעים ומתקדמים במיומנות הקשורות למשחק בתחומים שונים ומגוונים.

דוגמאות:

1) חשיבה מסדר גבוה: בכל משחק נוצרת אפשרות לפיתוח חשיבה מסדר גבוה הכוללת קבלת החלטות במצב של חוסר וודאות, ונדרשת יכולת עיבוד, יישום ושיפוט של מצבים משתנים והסקת מסקנות מתאימות. יש צורך בהבנת הנחות חבויות, בחירה בין מהלכים שונים, ישנם פתרונות טובים מרובים והעיקר: ישנו וויסות עצמי של תהליכי החשיבה, השחקן צריך לקבל החלטות ולהתמודד בכוחות עצמו עם אתגרים.

2) אסטרטגיות חקר: בכל משחק באים לידי ביטוי שלושת השלבים של אסטרטגיות חקר:

א] תכנון, הבא לידי ביטוי הן בתחילת המשחק בתכנון אסטרטגיה כללית והן בכל תור בתכנון הפעולות וסדרן.

ב] עיבוד נתונים, במהלך המשחק כל שחקן נדרש לקלוט ולעבד נתונים משתנים.

ג]הסקת מסקנות היא תהליך הנדרש לפני כל החלטה במשחק.

3) פיתוח אינטליגנציות: מקובל היום לדבר על אינטליגנציות מרובות. המשחקים יכולים לתרום להתקדמות ברוב תחומי האינטליגנציות. להלן מספר דוגמאות:

תכנון סדר פעולות הגיוני, הצבת יעדים והשגתם,ניהול משאבים, תקצוב, השוואה בין מצבים שונים והערכת מצב כל אלה הם חלק אינטגראלי ממשחקים רבים וקשורים כולם         לאינטליגנציה לוגית.

הבנת החשיבה של הזולת, שיתוף פעולה, תקשורת ומשא ומתן, התחשבות במהלכי הזולת כמו גם המתנה סבלנית לתורך וקבלת הפסד בכבוד קשורים כולם לאינטליגנציה בינאישית, המכונה גם אינטליגנציה חברתית.

בחלק מהמשחקים ישנו פיתוח של האינטליגנציה המרחבית הכוללת סידור עצמים במרחב, זיהוי תבניות והתמצאות במפה.

בכל המשחקים ישנו תהליך של קבלת החלטות והגדרת מטרות התורמים לזיהוי חוזק וחולשה בעצמי ותורמים לביטחון העצמי ולמודעות עצמית גבוהה כל אלה מכונים אינטליגנציה תוך אישית.

על שיטת ההדרכה:

כל משחק שנבחר על ידינו, עובר תהליך עמוק של ניתוח ובקרה, במהלך ניתוח זה נבחנים כל צדדי המשחק, התכנים המועברים בו, ונבחרת שיטת ההדרכה המתאימה לו. כמו כן אנו עובדים בקשר הדוק עם המדריכים, המורים והמלווים של הילדים בעלי הצרכים המיוחדים על מנת למצוא את הדרך המתאימה לעזור ולקדם כל ילד באופן פרטני.

המשחקים אשר נבחרים לחוגים הינם משחקים בעלי עומק אסטרטגי, המצריכים יותר ממפגש אחד להכרת כל הצפון בהם.

בהתאם לדרישה וסוג הקבוצה ניתן, לאחר הכרות ראשונית עם המשחקים, לקיים דיון בין השחקנים, בהנחיית המדריך, במהלך הדיון מושמים דגשים על קווי המחשבה, האסטרטגיות ומיומנויות החשיבה המופעלים במשחק. התערבות המדריך מינימלית, בכדי ליצור הסקת מסקנות אישית. בהמשך לדיון זה פונים המשתתפים לסיבובים נוספים במשחקים בהם הם מיישמים את התיאוריות אותן הם העלו, ורואים כיצד יכולת המשחק שלהם משתפרת.

 

למי מתאימה הפעילות?

המשחק הינו חוויתי ובאווירה נינוחה, על כן הוא מתאים לכולם!! מבוגרים, נוער וילדים.    . הוא מתאים למצטיינים ובעלי כישרונות מיוחדים, שהמשחק יכול לאתגר, לפתח ולהעשיר אותם כמו גם למתקשים שיכולים להתקדם מאוד בעזרתו. תלמידים בעלי לקויי למידה, קשיי קשב וריכוז, קושי בהתארגנות או בעיות תקשורת יוכלו לקבל כלים לקידום, כל אחד מנקודת הפתיחה שלו על ידי מדריך מנוסה תוך בחירת משחקים המתאימים לקידום כל ילד באופן פרטני לפי צרכיו מתוך תיאום ושיתוף פעולה עם המורים והמטפלים.

לסיכום

העבודה עם משחקי חשיבה יכולה לתת פתרון לקשת רחבה של קשיים שנתקלים בהם בבית הספר אצל ילדים ברמות שונות מבעיות קשב וריכוז בעיות תקשורת בעיות חברתיות ובעיות לימודיות ועד פיתוח וקידום ילדים כשרוניים בהרבה תחומים שקשה להגיע אליהם במסגרות הלימודיות הרגילות.

נשמח לעמוד לרשותכם ליעוץ הכוונה ועזרה ולכל שאלה שיש לכם.

מתוך תקוה שנוכל להשתלב בעזרה הן לילדים בעלי קשיים מיוחדים והן לכלל הילדים במוסדות החינוך השונים

מצורף בזה קישור לרשימת המשחקים המלאה שלנו

http://www.boardgamegeek.com/collection/user/sonde?own=1&subtype=boardgame&ff=1

ניתן לפנות אלינו למידע ושאלות בנושא משחקים אלו